Engagera först, sälj sedan

19-10-2021
Se videoversionen av detta avsnitt på vår YouTube kanal.

Engagera först, sälj sedan

Det här kan kännas som en given regel för varje Content Marketing strategi. Men säljaren i dig vill gärna gå direkt på ett sälj.

Men då jobbar du inte längre med Content Marketing.

Om du istället ställer dig i dina kunders skor för en stund och funderar på ”Hur kommer det här att hjälp henne i sitt jobb eller i hennes hem eller med hennes team på, osv” så kommer du hitta ditt värde som du kan ge och hjälpa henne redan idag, imorgon och veckan efter det.

Så, ge så mycket du bara kan och gärna av dina mest värdefulla kunskaper och hemligheter. Spara inte på krutet.

Genom att ge innan du säljer, visar du på två egenskaper som varje säljare måste visa sin målgrupp innan något som helst köp kommer ske.

  1. Empati
  2. Kunskap

Du visar empati för kunden genom att visa att du förstår hennes problem och vill genom ditt inlägg visa på en väg framåt eller demonstrera ”med din produkt såklart”, hur ett problem kan lösas utan att vara sälj-pushig.

Kunskap genom att visa hur du kan lösa hennes problem och att du faktiskt har gjort det för andra kunder tidigare.

Nu förstår hon att du förstår och har en lösning på hennes problem och att du faktiskt har hjälpt andra innan henne framgångsrikt.

Nu kära vänner och först nu, är det dags att ta fram orderblocket och guldpennan.

Men kom ihåg. Visa empati och kunskap först.

Det kommer hjälpa dig på vägen till din ultimata Content Marketing Strategi som funkar för dig och ditt företag.


storylabs_ är den nya tidens fullservicebyrå som inte bara tänker mobile first utan även, hur kan vi automatisera våra kunders sälj och öka lönsamheten.

storylabs_

hello@storylabs.se
+46 (0)70-950 9442

Story Lab Sweden AB
Pål Skräddares v. 6
24772 Genarp
Newsletter
Vårt Newsletter innehåller inspiration och guider om hur du kan utveckla din Content Marketing strategi och sticka ut i dina kanaler.
crossmenu