Stilla dina kunders intresse

14-12-2021
Se videoversionen av detta avsnitt på vår YouTube kanal.

Sälj utan motstånd. 3 av 4.

Som du förstått nu, så bygger varje relation mellan två människor eller dig och din kund på tre steg för att ett tycke, ett intresse och ett engagemang mellan er ska uppstå.

Dom tre stegen är:

  1. Nyfikenhet
  2. Intresse
  3. Köp

Du har alltså väckt nyfikenheten hos din kund, den kanske svåraste biten av allt. Du har alltså berättat att du kan hjälpa kunden med sitt problem.

Nu är det dags att berätta hur dina produkter eller tjänster hjälper henne att lösa sitt problem och att du hjälpt andra innan henne.

Det här steget är superviktig att få till. Det är här som dina blivande kunder kommer spendera mest tid med dig. En plats som hon kommer gå fram och tillbaka till många gånger, innan hon är redo för att köpa från dig.

Frågan som kunden ställer sig här är: Men hur?

  • Du kan få små barn att äta all sin mat. Men hur?
  • Du kan minska min elförbrukning med 95%. Men hur?

För att ta henne till nästa nivå. Ett fullbordat köp, måste du skapa en känsla av total förståelse, trygghet och kontroll hos kunden. Det gör du genom att dela med dig av så mycket information som du kan. Håll det enkelt och men tydligt.

Det finns inget rum för förvirring här. Om kunden är minsta förvirrad om att du kan hjälpa henne, kommer hon vandra iväg, utan att ha köpt något från dig.

Svaret på förvirring är alltid NEJ.

Men om du tydligt och klart kan svara på alla hennes frågor, är du på väg mot ett JA.

Så vad vill hon veta i det här steget?

  1. Hon vill veta hur din produkt kan hjälpa henne att lösa hennes problem.
  2. Hon vill se att du har gjort det här tidigare, dvs hon vill få en försäkran om att du faktiskt kan och har kunder som köpt av dig tidigare.

Dom två stegen är Empati och Kunskap som jag talat om i ett annat avsnitt.

Förutom att förklara hur du hjälper kunden att lösa sina problem på er hemsida kan du skapa en Lead-magnet, eller nerladdningsbar PDF med din kunskap, nerkokt till ett par sidor. Precis så som kunden vill ha det. Kort, koncist och med full fokus på en fråga, hur hjälper du henne lösa hennes problem.

Kom ihåg, håll fokus på kundens problem och du är på rätt väg mot din ultimata Content Marketing Strategi och sälj-automatisering, som funkar för dig och ditt företag och låter dig sälja utan motstånd.


storylabs_ är den nya tidens fullservicebyrå som inte bara tänker mobile first utan även, hur kan vi automatisera våra kunders sälj och öka lönsamheten.

storylabs_

hello@storylabs.se
+46 (0)70-950 9442

Story Lab Sweden AB
Pål Skräddares v. 6
24772 Genarp
Newsletter
Vårt Newsletter innehåller inspiration och guider om hur du kan utveckla din Content Marketing strategi och sticka ut i dina kanaler.
crossmenu