Väck deras nyfikenhet. Del 2/4

07-12-2021
Se videoversionen av detta avsnitt på vår YouTube kanal.


Låt oss hoppa rakt in i ämnet.

Som du lärde dig förra veckan så bygger varje relation mellan två människor eller dig och din kund på tre steg för att ett tycke, ett intresse och ett engagemang mellan er ska uppstå.

Dom tre stegen är:

  1. Nyfikenhet
  2. Intresse
  3. Köp 

Så hur väcker man någons nyfikenhet?

Många företag gör misstaget att berätta sin historia för sina kunder. Hur dom startade i ett garage, ätandes endast nudlar som deras mamma så kärleksfullt och noggrant kokat åt dom så att kunde överleva de första två åren innan succén var ett faktum.

Kom ihåg, ingen är intresserad av dig och var du köpt din tröja.

Steg nr 1 är i varje normalt och hälsosamt förhållande är att väcka uppmärksamhet. Allt annat är det är pushigt eller direkt otrevligt. Ingen vill bli påhoppad. I den här fasen i ett förhållande vill man bli lite förvånad och positivt överraskad över något. Nyfiken helt enkelt. Man vill komma till nivån där kunden säger, Oh, den här produkten kan kanske förbättra mitt liv.

Boom!

Nyfikenhet är inte ett logiskt val, utan ett högst undermedvetet sådant. Beroende på din produkt eller tjänst kan nyfikenhet triggas genom hur du utformar ditt budskap, vilken typ av bilder du använder eller film, eller allt på en och samma gång, som talar direkt till dina kunders undermedvetna. Det är därför mycket att den reklam du ser på tv ofta är lite udda eller oväntad. Allt för att trigga din nyfikenhet. 

I nyfikenhets-fasen ska du berättat att du kan hjälpa kunden med sitt problem, inte hur. Du ska alltså få henne att uppmärksamma ett problem och förstå att du har en lösning på det. Först nu när du har triggat nyfikenheten hos din kund är du redo för nästa steg i er relation: Intresse-fasen.

Nu är det dags att berätta för din kund, hur dina produkter eller tjänster hjälper henne att lösa sitt problem.

Men det tar vi nästa vecka.

Så häng med då och fortsätt din resa mot din ultimata Content Marketing Strategi och sälj-automatisering, som funkar för dig och ditt företag och låter dig sälja utan motstånd.


storylabs_ är den nya tidens fullservicebyrå som inte bara tänker mobile first utan även, hur kan vi automatisera våra kunders sälj och öka lönsamheten.

storylabs_

hello@storylabs.se
+46 (0)70-950 9442

Story Lab Sweden AB
Pål Skräddares v. 6
24772 Genarp
Newsletter
Vårt Newsletter innehåller inspiration och guider om hur du kan utveckla din Content Marketing strategi och sticka ut i dina kanaler.
crossmenu